Tuesday, September 6, 2011

BELAJAR BAHASA..

Nak cakap pasal bahasa baru, dulu saya tau banyak bahasa macam Filipina, Japan, Hindi dan Mexico..dulu jer..sekarang banyak lupa..sebab dulu masa sekolah suka tengok cerita luar..


Saya minat belajar bahasa.. Ada 2 bahasa yang paling saya minat nak belajar, pertama bahasa Perancis dan kedua bahasa Mandarin..


First, saya minat belajar French ni sejak form 2.. Ada satu novel ni, saya baca dia selitkan French yang banyak jugak..sejak dari situ, saya berminat untuk belajar lebih banyak lagi words.. French ni perkataan lain, sebutannya lain..tapi lagi senang ler.. Dulu banyak perkataan yang saya belajar, sekarang banyak dah lupa..

Saya minat belajar mandarin pulak masa saya form 3.. Tapi belajarnya agak susah la..sebab sebutan kena betul..kalau salah sebut, nanti maksud jadi lain.. Memang terbelit-belit lidah nak sebutnye.. 



Kedua-dua bahasa ni, saya belajar sendiri..pandai2 lah cari alternative..kat internetkan banyak free course..just sign up jer le.. Walaupun tersangat simple apa yg dia ajar tu..jadi ler..asalkan ada jugak perkataan yang kita tau.. Kalau mandarin tu kadang-kadang tanya kawan..hehe.. 


Sekarang ni pulak saya tengah belajar bahasa Korea..hehehe.. Ni bukan disebabkan K-Pop okey.. Ni disebabkan saya gatai pegi tengok cerita boys over flower lagi sekali.. Seronok pulak tengok dorang cakap..rasa macam nak cakap bahasa dorang sekali.. Korea ni pun susah jugak..sebab ada gaya bahasa yang banyak..  Masa dulu masuk tae kwan do, tau nombor je la dalam bahasa korea.. dari nombor 1-10 jer.. :P


Lepas ni nak belajar lebih banyak bahasa Al-Quran pulak.. ^_^






MARI BELAJAR BAHASA BARU..

0 Your opinion:

Introduction