Thursday, September 8, 2011

Berapa Hantaran Anda?

Hari ni saya nak cerita pasal hantaran..orang sekarang lebih memandang ke arah kelulusan.. Dah alang-alang minggu ni orang dok cerita pasai kawen ja, saya pun nak la kongsi dengan hangpa semua..Saya pun tak pasti awatnya mereka dok cerita pasai kawen ja minggu ni.. Dan yang paling pelik apasal saya dok cakap utara pulak ni? ahaha


Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000

SPM : RM3,000-RM8,000

STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000

DEGREE : RM12,000-RM15,000


2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000

PHD : RM20,000-RM30,000


ni la post yang tengah hangat kat fb sekarang ni..  Nilai di atas, kadang-kadang tak tepat juga..Kadang-kadang ada yang mintak lebih.. Saya tak pasti kenapa mereka mintak lebih-lebih sedangkan nanti kemungkinan pihak lelaki akan membuat pinjaman peribadi semata-mata nak berkahwin..


Come on.. Takkan kamu semua lepas kahwin then tiap-tiap bulan dok pikir jer hutang majlis kahwin nak bayar kat bank..Bahagia ke bila asik dok pikir dan cakap pasal hutang kahwin? Bimbang nanti ada kes ungkit mengungkit.. Macam mana nak bahagiakan?

Sedangkan Islam itu mudah, wahai sahabatku sayang..kenapa memilih jalan sukar? Malu dengan masyarakat? Takut orang dok mengata? Memfitnah ke? Tak perlulah risau semua tu, rahsiakanlah hantaran atau mas kahwin anda.. Islam telah memudahkan jalan pernikahan, namun kerana adat budaya kat negara ni yang menjadikan pernikahan itu sukar.. 



Ada seorang sahabat baik  bertanya kepada saya, dan saya memberikan jawapan.. (click pic tu utk bagi besar dan jelas)


Pendapat ustaz pula,


Pendapat saya, saya lebih memandang ke arah kesan yang akan datang.. Tidak mengapalah sekiranya diberi mas kawin yang rendah..asalkan kehidupan nanti InsyaAllah bahagia..
Saya jenis yang mengikut kemampuan pihak lelaki itu sendiri, saya tidak mahu membebankan bakal suami saya.. 

Ustaz cakap lagi,

So, kepada kaum hawa..apa pendapat kalian? Adakah anda bersependapat dengan saya? Berapa hantaran anda? 


0 Your opinion:

Introduction