Friday, November 13, 2015

Bukit Tabur - 18/10/2015

Bukit Tabur ( West Tabur )

Beberapa hari yang lepas, kawan hiking ada ajak pergi ke Bukit Tabur tapi sebelah east (timur). Okey, aku bagi nama untuk join dan aku ajak kawan sekolah aku, Fikri, untuk join sekali sebab dia memang nak merasa hiking.

Okey, tiba pada hari nak naik tu. Fikri ni ajak kawan2 dia sekali dalam 15 orang macam tu. Kawan2 dia ni nak naik dulu sebab nak kejar sunrise katanya.

Aku pun join je diorang dengan harapan boleh tunggu kawan2 hiking dekat puncak east.

Kitorang naik semalam dalam pukul 5.30 pagi, mula2 naik tu memang pewaii jugaklah.. Lepas dah muntah, makan n minum sikit, barulah ada tenaga sampai puncak dan sampai bawah.

Masa dalam perjalanan tu, dah sampai puncak pertama tu, aku ingatkan memang betul2 dah sampai la..tapi, kawan fikri ni cakap jauh lagi puncaknya. Okey, aku pun ikutlah jugak. Boleh tahan jugak turun naik treknya.

Aku pun pelik, ni east ke west sebab treknya tak ramai orang dan susah semacam jer.

Jalan punya jalan, aku layankan jela..

Part paling best bila rock climbing tanpa tali..cuma kena extra careful sebab kalau jatuh memang wassalam la jawabnya. Nasib baiklah geng2 aku ni semuanya membantu dan mereka tak tinggalkan kawan2 kat belakang. Mereka sangat supportive jugak.



Pegi masa jerebu memang sedih sebab tak nampak view, kalau masa tu tak ada jerebu memang nice la view dia.

Masa ni kawan yang janji nak tunggu kat puncak east wassap

"Kila kat mana? Kami kat puncak dah ni?"

Hah?? Puncak mana plak aku fikir masa tu.

Pastu aku amik gambar dan hantar kat dia

Dia balas,

"Kila naik west ni, bukan east"

Aku pun tepuk dahi dan gelak sendirian. Haha. Aku naik west rupanya.

Kalau aku tahu dari awal aku naik west memang aku tak proceed agaknya sebab aku dengar macam2 orang kata sebelum ni yang buat aku jadi takut.

Tapi aku gagahkan juga sampai ke puncak Tabur West.

Syukur Alhamdulillah selamat semuanya.







Masa nak balik tu, kitorang macam tak tau jalan..kitorang terus jer sampai la penghujung jalan tu. Tengok2 ni bukan jalan balik ni sebab cerun. So, kitorang patah balik sampai la nampak jalan turun ikut jalan kebun orang.

Mental jugak jalan dia sebab macam tak sampai2 je lagi. Haha. 

Bila dah sampai kat bawah tu, ada la mcm pondok orang jual air yang best nya ada sumber air untuk orang nak mandi. Untungla lelaki boleh mandi macam tu je.

So, turun je west. Diorang pegi mandi kat sungai dekat dengan tabur east punya trek. Jernih tempatnya tapi sedih sebab banyak sampah. :(

Btw, kalau cerita pasal repeat. Memang nak repeat lagi pegi tabur west ni.

Sekian, ini sahaja entry untuk kali ini.

p/s : ni simpan dalam draft je sebelum ni, baru dapat post dan update hari ni. hehe.

0 Your opinion:

Introduction