Thursday, September 22, 2016

Gunung Rinjani [Part 2]

Ini adalah sambung dari post Gunung Rinjani [ Part 1 ]

Assalamualaikum,

Maaf sebab lama dah tak update entri Gunung Rinjani walaupun dah 5 bulan berlalu. Kali ni aku nak bercerita pula berkenaan hari pertama di Lombok, Indonesia.

Sesampai je di lapangan terbang, macam biasalah kita kena beratur cop passport scan barang apa semua. Aku agak kekok sikit sebab ini adalah trip luar negara yang pertama untuk aku.

Lepas je scan barang tu, kitorang pun jumpa dengan kengkawan yang sampai awal sehari kat sana. Kesian dorang "pisang" kat sana, nak tidur pun tak boleh.

Aku masa tu nampak ada orang jual simkad untuk internet, dengan pantas aku pergi beli simkad tu dengan Kak Long dan Madir. Boleh tahan mahal jugalah simkad kat airport tu. =.='

Bila dah dapat internet, apa lagi, kita update dulu bagitau dah sampai dengan selamatnya.

Sebelum gerak ke Mataram kita wefie dulu!

Apabila semua orang dah berkumpul, kami dengan group lain pun berkumpul sama untuk meneruskan perjalanan. Masa tu sudah petang, admin group BMM tanya siapa yang nak pergi shopping dan siapa yang nak pergi ke air terjun? Admin tu beritahu yang kalau nak pergi air terjun, risau tak sempat sebab jam 6 petang kat sana dah gelap.

Jadi, kami (Cantas Adventure) buat keputusan yang kami nak pergi shopping barang outdoor di Mataram sebab dengar-dengar barang outdoor kat sana murah-murah. Jadi, kami pun satu group naik 1 bas menghala ke Mataram. Seronok sebenarnya jalan-jalan tengok negara orang ni.

Haa nilah kami dalam bas.

Lebih kurang sejam perjalanan, sampailah kami di Mataram Mall. Kami diberi masa 2 jam untuk membeli belah barang-barang outdoor. Cari kedai kat dalam tu, ada satu kedai outdoor kat tingkat 2. Rambang mata tengok sandal sebab memang aku nak cari sandal bagi menggantikan sandal lama aku dah rosak. Dua tahun jugak aku pakai sandal lama tu.

Ni dia Mataram Mall.

Aku buat kira-kira sandal merah berjenama "Outdoor", bila ditukar ke Ringgit Malaysia harganya dalam rm30 lebih. Tanpa fikir panjang, aku pun terus grab sandal ni. Lepas tu, jumpa pula carry mat yang berharga kurang dari RM20. Aku pun terus ambil sebab memang aku tengah cari carry mat, kat Malaysia mahaiii baq ang.

Kawan-kawan yang lain, ada yang beli sweater, windbreaker, kasut dan sebagainya untuk persiapan naik ke Gunung Rinjani. Usai membeli belah di kedai tersebut, aku, Cino, Izzi dan Lysa pergi ke kedai Eiger pula di tingkat 3. Aku tengok dan belek2 tak ada yang berkenan di hati lagipun Eiger ni mahal juga.

Sementara tunggu kawan-kawan yang lain membeli belah, aku, Izzi, Cino pergi membeli air, plug pin dan coklat di shopping mart kat aras G. Tengah beli tu, nampak la ada Fitri, Liza, Raihan, Nizam dan Nin. Lepas keluar tu, kitorang decide cari makan kat luar mall.

Ni haa kami yang sedang mengisi perut yang lapar.

Selesai makan, kami kembali ke bas tempat berkumpul untuk menunggu kawan-kawan yang lain..

Bila kawan-kawan lain dah naik bas semuanya, perjalanan membeli belah kami bukan sahaja berhenti di sini. Kami bersambung pula ke kedai Consina dan Eiger di sekitar Mataram. Haha. Rambang mata wehhh..beg, kasut, baju, seluar kat kedai Consina tu lawa-lawa. (p/s : Bawak duit lebih, nanti takut tak cukup. :P )

Settle shopping, kami pun mula bergerak ke destinasi kami untuk ke daerah Senaru. Pada awalnya, aku niat nak tengok jalan di sekitar Lombok sepanjang perjalanan. Namun hampa ku hampa, mataku terlebih dahulu terasa berat dan ingin pejam. Aku pun hanyut dalam mimpi bersama kawan-kawan yang lain (dorang pun tidoqq).

Nampak tak mata aku pejam dah tu, dorang sempat lagi posing. Kah!

Tak berapa lama, dalam mamai-mamai aku dengar suara-suara girang nampak laut. Aku sambung tidur balik, sedar-sedar masih dalam bas lagi. Aku pun kata "alaaa, jauh lagi ke ni rasa macam lama sangat dah tak sampai-sampai lagi". Masa tu jalan bengkang bengkok juga. Aku toleh ke belakang, tengok kawan-kawan yang lain tidur bukan main lena kata kauu.. Penat shopping lettewww..

Akhirnya kami sampai juga di daerah Senaru dan berkumpul di satu tempat ni kat kedai makan sementara tunggu homestay. Apa lagi, kami pun order makan buffet (nasi lauk apa entah, tak ingat dah. Haha) untuk mengisi kekosongan di perut ni.

Tak lama lepas makan tu, kami pun di bawa ke homestay masing-masing. Malam tu, aku tidur sebilik dengan Kak Long. Cuaca kat sana dahlah sejuk, heater pun tak ada. Menahan kesejukan la mandi air sejuk kat sana. Menggigil kata kau.

Dah siap semua, kami pun mengemas bag untuk mendaki keesokan harinya dan masuk tidur sebab nak bangun awal. Tidur malam tu memang nyenyak dengan sejuknya lagi cuaca kat sana.

Jadi, inilah kisah hari pertama kami di Lombok. Aku akan update kisah kami mendaki Gunung Rinjani pula dalam entri yang seterusnya. InsyaAllah. Nantikannn...

Bersambung....

(macam sinetron dan drama tv3 jam 7 nak sambung-sambung)

Terima kasih sudi baca! :)